e-Dokumenty

Uważaj na podejrzany kontakt

Cyberprzestępcy są mistrzami manipulacji. Potrafią podszyć się pod dowolny numer telefonu – także banku. Korzystają z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by w Waszym telefonie wyświetlił się numer infolinii Banku lub zaufanego pracownika Banku! Czy zatem należy w ogóle rozmawiać przez telefon z pracownikami banku? Tak ale ważna jest świadomość niebezpieczeństw i umiejętność ich rozpoznawania. Prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o przekazanie kodu BLIK, identyfikatora czy hasła do bankowości, a także numeru karty płatniczej oraz kodu CVV/CVC. Prawdziwemu pracownikowi nie będzie także bardzo zależało żebyś podał mu swoje dane osobowe – on już je posiada jeśli jesteś klientem banku. W sprawach finansów warto być zatem szczególnie nieufnym. Pamiętaj, że każdy kto do Ciebie dzwoni i żąda podania danych, takich jak kod BLIK, hasło do logowania – to na pewno oszust, nieważne za kogo się podaje i z jakiego numeru dzwoni, a nawet jeśli zna Twoje imię i nazwisko.

przestrzegaj tych zasad:

  • nie otwieraj załączników do niespodziewanych maili, jeśli nie masz pewności co do ich zawartości,
  • nie reaguj na wiadomości jeśli nadawca jest nieznany a treść mało prawdopodobna – na przykład:
    • informacja o wystawionej fakturze – choć nic od nadawcy nie kupowaliśmy,
    • informacje o problemie z kontem w portalu, z którego korzystasz – często zawierające treść typu “jeżeli nie klikniesz w podany link i nie wyjaśnisz sytuacji Twoje konto zostanie usunięte”,
    • informacje o zaległej płatności – często połączonej z groźbą skierowania sprawy do sądu lub egzekucji komorniczej, zaprzestania świadczenia usługi bądź niewykonaniu zlecenia,
    • nieskładne gramatycznie informacje o spadku lub proszące o pomoc w zamian za znaczne korzyści finansowe (tak zwane oszustwa nigeryjskie),
    • zawierające niewiele informacji, enigmatyczne wiadomości o treści typu “proszę o zapoznanie się z przesłaną w załączniku informacją i przesłanie odpowiedzi”,
  • nie klikaj w linki i nie pobieraj żadnych aplikacji, jeśli nie znasz nadawcy wiadomości, bądź nadawca kontaktuje się z Tobą w inny sposób nich dotychczas – pamiętaj, że wyświetlana nazwa nadawcy również może być zmieniona przez przestępców. Twoją uwagę powinny przykuć inna szata graficzna wiadomości niż dotychczas przesyłane, nieskładna treść bądź błędy ortograficzne, adres nadawcy w domenie publicznej (np.  wp, onet, gmail) podczas gdy nadawca piszę w imieniu dużej firmy lub organizacji (na przykład pracownicy Banku Spółdzielczego w Więcborku mają skrzynki pocztowe w domenie bswiecbork.pl). W przypadku wątpliwości skontaktuj się z nadawcą innym kanałem (np. telefonicznie) bądź wyślij wiadomość używając adresu e-mail z Twojej książki adresowej (a nie poprzez skorzystanie z funkcji przesłania odpowiedzi),
  • jeśli dzwoni do Ciebie osoba podająca się za przedstawiciela banku ale nie masz pewności, że nim jest – zerwij połączenie; Zdarzają się sytuację, że oszust podaje się za pracownika banku i informuję rozmówcę, że dane do logowania/narzędzia autoryzacyjne potrzebne są do zwiększenia bezpieczeństwa lub przeprowadzany jest test działania bankowości dla uwiarygodnienia swojej legendy podaje się za pracowników IT lub bezpieczeństwa; W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania/narzędzia autoryzacyjnego lub innych cennych danych, które nie powinny być upublicznione osobom postronnym,
  • jeżeli podczas rozmowy telefonicznej z rzekomym pracownikiem stwierdzisz, że rozmowa nie odpowiada standardom instytucji, którą oszust jakoby reprezentuje, a treść rozmowy i zadawane pytania są nietypowe, rozłącz się – oszust może powoływać się na prestiż instytucji (“może mi Pani/Pan zaufać, dzwonię z Policji/Inspekcji Sanitarnej/Banku/Poczty”) – nie należy ufać tego typu zapewnieniom i lepiej samemu zadzwonić na infolinię danej instytucji,
  • nie przekazuj nikomu kodu BLIK ani jednorazowych kodów bezpieczeństwa przesyłanych w wiadomościach SMS, nawet znajomemu – zdarza się tak, że konto znajomego na facebooku lub jego telefon może być już w posiadaniu oszusta, a tym o tym nie wiesz i myślisz że rozmawiasz ze znajomym. Może również się zdarzyć że przestępca próbuje założyć w jakimś serwisie konto na Twoje dane i do zakończenia rejestracji potrzebuje kodu przesłanego na Twój numer telefonu – aby go uzyskać przestępca podczas kontaktu z Tobą może się tłumaczyć, że kod musiał został wysłany przez przypadek i prosi o jego podanie – zignoruj tego typu kontakty,
  • dokładnie czytaj powiadomienia o transakcjach, w tym SMS-y – jeśli coś się nie zgadza, nie zatwierdzaj operacji,
  • jeżeli nie masz pewności co do treści rozmowy lub przesłanej wiadomości – nie wahaj się zapytać o radę członka rodziny lub znajomego – bez względu na to jak pilna jest sprawa, o której mówi rozmówca poproś o ponowny kontakt za kilka godzin i rozłącz się, a uzyskany czas wykorzystaj by upewnić się, czy nie jesteś celem oszusta.

Bezpieczeństwo Twoich pieniędzy zależy również od Ciebie!


Bądź na bieżąco, śledź profil Banku na facebooku: /bswiecborkPL/.

Formularz

    * pola wymagane

    Wyrażam zgodę na:

    przetwarzanie danych przez Bank.

    marketing elektroniczny i telefoniczny Banku.

    Sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych na potrzeby promocji i marketingu.

    Administratorem danych osobowych jest Bank Spółdzielczy w Więcborku. Zapoznaj się z pełną informacją o przetwarzaniu danych osobowych.

    Formularz kontaktowy

      * pola wymagane

      Wyrażam zgodę na:

      przetwarzanie danych przez Bank.

      marketing elektroniczny i telefoniczny Banku.

      Sprzeciw wobec przetwarzania danych osobowych na potrzeby promocji i marketingu.

      Administratorem danych osobowych jest Bank Spółdzielczy w Więcborku. Zapoznaj się z pełną informacją o przetwarzaniu danych osobowych.

      Strona internetowa Banku SGB wykorzystuje pliki cookie zapisywane w pamięci przeglądarki internetowej. Szczegółowe informacje dostępne są tutaj więcej informacji

      The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

      Close